ICARUS no detecta neutrinos superlumínicos

Un experimento independiente a OPERA pone de manifiesto que no hay neutrinos que se muevan más rápido que la luz.

La belleza de la Física, como la de otras ciencias, reside, entre otras cosas, en que los experimentos dicen si una idea o teoría es errónea. El experimento o las observaciones de los “experimentos” que la Naturaleza hace por nosotros son clave objetiva fundamental que elimina las ideas fanáticas o desquiciadas, permiten a la ciencia avanzar y callar la boca a más de uno.
A estas alturas todo el mundo conoce los resultados de OPERA y sus supuestos neutrinos superlumínicos, tanto los lectores habituales de NeoFronteras como los demás. No vamos a recapitular toda la historia y para ello están los enlaces del final.

El caso es que la idea de una velocidad superior a la de la luz era demasiado atractiva para periodistas ignorantes y cranks. Pero la posibilidad de algo así era más bien nula para cualquiera que supiera un poco de Física. Aún así no faltaron los que supuestamente sí sabían y se pusieron a lanzar branas, taquiones y dimensiones ocultas a los arXiv de Cornell.

Hace unos días que ya se sospechaba que el hallazgo de una fibra óptica mal conectada en OPERA mandaría a la ultratumba a la supuesta supervelocidad de estos neutrinos. Se repetirán los experimentos en OPERA y en otros lugares. Pero mientras tanto podemos conformarnos con los resultados de ICARUS.

Este experimento se encuentra en la misma ubicación que OPERA (Laboratorio Nacional Gran Sasso) y ha recibido el mismo tipo de neutrinos y de la misma fuente que éste en octubre y noviembre pasados. Estos neutrinos se generaron en pulsos ultracortos que proporcionaron gran precisión.

Pues bien, según este experimento los neutrinos no viajan a velocidades superiores a la de la luz dentro de los márgenes de error del experimento. No hay mucho más que añadir.

Fuente  http://neofronteras.com/?p=3770

Fuentes y referencias:
Noticia en Scientific American.
Noticia en nature.
Artículo en ArXiv.

Creditos Foto: experimento ICARUS (INFN Gran Sasso National Laboratory)

UPDATE 16 March 2012

ICARUS experiment at Gran Sasso laboratory reports new measurement of neutrino time of flight consistent with the speed of light

The ICARUS experiment at the Italian Gran Sasso laboratory has today reported a new measurement of the time of flight of neutrinos from CERN to Gran Sasso. The ICARUS measurement, using last year’s short pulsed beam from CERN, indicates that the neutrinos do not exceed the speed of light on their journey between the two laboratories. This is at odds with the initial measurement reported by OPERA last September.

"The evidence is beginning to point towards the OPERA result being an artefact of the measurement," said CERN Research Director Sergio Bertolucci, "but it's important to be rigorous, and the Gran Sasso experiments, BOREXINO, ICARUS, LVD and OPERA will be making new measurements with pulsed beams from CERN in May to give us the final verdict. In addition, cross-checks are underway at Gran Sasso to compare the timings of cosmic ray particles between the two experiments, OPERA and LVD. Whatever the result, the OPERA experiment has behaved with perfect scientific integrity in opening their measurement to broad scrutiny, and inviting independent measurements. This is how science works."

The ICARUS experiment has independent timing from OPERA and measured seven neutrinos in the beam from CERN last year. These all arrived in a time consistent with the speed of light.

"The ICARUS experiment has provided an important cross check of the anomalous result reports from OPERA last year," said Carlo Rubbia, Nobel Prize winner and spokesperson of the ICARUS experiment. "ICARUS measures the neutrino's velocity to be no faster than the speed of light. These are difficult and sensitive measurements to make and they underline the importance of the scientific process. The ICARUS Liquid Argon Time Projection Chamber is a novel detector which allows an accurate reconstruction of the neutrino interactions comparable with the old bubble chambers with fully electronics acquisition systems. The fast associated scintillation pulse provides the precise  timing of each event, and has been exploited for the neutrino time-of-flight measurement. This technique is now recognized world wide as the most appropriate for future large volume neutrino detectors”.

One Response to ICARUS no detecta neutrinos superlumínicos